Logo Rasmi KAFA

SHARE:

Logo rasmi Kelas Al-Quran dan Fardhu Ain telah dirasmi dan dilancarkan oleh YB Senator Tuan Haji Idris Ahmad , Menteri di Jabatan Perdana Menteri...

Logo KAFA jakim

Logo rasmi Kelas Al-Quran dan Fardhu Ain telah dirasmi dan dilancarkan oleh YB Senator Tuan Haji Idris Ahmad , Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) pada Majlis Penyampaian Hadiah Ihtifal KAFA Kebangsaan (IKK) dan Majlis Ihtifal Ilmi Sekolah Menengah Agama Malaysia (MIISMAM) Norma Baharu Tahun 2021. 

Penggunaan logo KAFA secara seragam di seluruh Malaysia akan menjadi penanda aras yang melambangkan imej dan prestij KAFA sebagai sebuah program berkualiti dan diyakini oleh masyarakat. 

Penjelasan Bentuk 


Logo KAFA

Melambangkan KAFA adalah dibawah tanggungjawab JAKIM selaras dengan fungsinya melaksanakan penyelarasan dan pembangunan pendidikan Islam.

Rehal Minimalis:


Membawa maksud tingginya nilai ilmu al-Quran dan Fardhu Ain yang terkandung dalam PdP KAFA. Ini dilihat daripada reka bentuk rehal itu sendiri di bahagian atasnya seolah-olah menadah tangan yang membawa maksud ilmu yang turun dari langit seperti al-Quran adalah kalam Alam yang di bawa oleh Malaikat Jibril kepada Rasulullah SAW.

Penjelasan Tulisan dan Khat


Font Roboto Black (KAFA)

Mewakili akronim bagi kelas al-Quran dan Fardhu Ain.

Font Bototo Bold

Nama penuh bagi singkatan KAFA


Khat Kufi bagi huruf Kaf dan Alid - Merujuk kepada suku kafa "KA" dalam tulisan JAWI iaitu suku kata pertama bagi KAFA.

Khat Kufi huruf Fa dan Alif - Merujuk kepada suku kata "FA" dalam tulisan JAWI iaitu suku kata kedua bagi KAFA.

Video Logo KAFA JAKIM:



Penjelasan Warna:


Biru - Melambangkan kedamai dan keharmonian yang sesuai dengan agama Islam yang menekankan kedamaian dan keharmonian.

Merah - Melambangkan perjuangan dan komitmen dalam memperkasakan KAFA.

Kuning - Melambangkan keseimbangan dan semangat yang tinggi dalam mencapai visi dan misi KAFA tanpa mengabaikan perubahan sistem pendidikan arus perdana.

Kelabu - Melambangkan penyampaian makna yang jelas dan mengambarkan imej korporat kepada program KAFA.

Penjelasan Tema:


Logo yang direka menggunakan Khat Kufi yang berbucu menunjukan harapan dan hasrat yang tinggi dalam memertabatkan syair Islam melalui bidang pendidikan dengan memastikan generasi muda terdidik dengan ilmu al-Quran dan Fardhu Ain.

Selain itu, penggunaan bentuk rehal memberikan maksud nilai estetika dan falsafah program KAFA dalam hidup sesorang muslim yang perlu dididik daripad kecil dengan pengetahuan asas agama Islam yang seterusnya akan menjadi panduan sepanjang hayat.

Penggunaan warna yang menggambarkan penyatuan, keharmonian, keseimbangan, hasrat dan cita-cita yang tinggi. Ini juga menunjukkan bahawa program KAFA melibatkan pelbagai peringkat agensi yang bertanggungjawab dan memastikan objektif KAFA direalisasikan dengan penuh hikmah dan bijaksana.

Biodata Pereka:

Nama : Rosliza Binti Mohd Nor
Asal : Kota Baharu Kelantan
Pengalaman Kerja : Guru KAFA
- Tahun 2003 - 2012 : Sekolah Agama Rakyat KAAF Integrasi Taman Delima, Kajang, Selangor.
- Tahun 2013 - Sekarang : Sekolah Kebangsaan Seri Rantau Panjang (1), Rantau Panjang, Kelantan.

Sumber : FB JAKIM

COMMENTS

BLOGGER
Name

AJK,32,Bandaraya Kuantan,1,Buku,30,Guru KAFA,137,Ihtifal,9,Info KAFA,640,Jadual,36,JAIP,118,JAKIM,133,JPN,5,JUC,14,Kuantan Barat,2,Mesyuarat,36,MPKAFA,6,MUIP,24,PAID,53,Peperiksaan,50,Pergukafa,93,Persatuan,1,Program,227,SAR KAFA,145,Simpeni,14,Skema Jawapan,1,Tazkirah KAFA,19,UPKK,154,Zon KAFA,21,
ltr
item
Persatuan Guru-Guru SAR KAFA Daerah Kuantan: Logo Rasmi KAFA
Logo Rasmi KAFA
Logo rasmi Kelas Al-Quran dan Fardhu Ain telah dirasmi dan dilancarkan oleh YB Senator Tuan Haji Idris Ahmad , Menteri di Jabatan Perdana Menteri...
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEgowZrlNiUr11Bs6gJddtiOhT3APOPzNSJK-G4O7T6oRaP6D1p6aEMk1sHGSW5c3Tp06cWisn0suKOluetMPsyGdp62KdLllH5b7dCOSM1YVen6Lp_o7Surj1TqgjUEyVXEsivJ60Yp7P8h57KkCUex3E7PYLAzNcmoE70RqDheH93p7aP0J9REOT2l=w640-h360
https://blogger.googleusercontent.com/img/a/AVvXsEgowZrlNiUr11Bs6gJddtiOhT3APOPzNSJK-G4O7T6oRaP6D1p6aEMk1sHGSW5c3Tp06cWisn0suKOluetMPsyGdp62KdLllH5b7dCOSM1YVen6Lp_o7Surj1TqgjUEyVXEsivJ60Yp7P8h57KkCUex3E7PYLAzNcmoE70RqDheH93p7aP0J9REOT2l=s72-w640-c-h360
Persatuan Guru-Guru SAR KAFA Daerah Kuantan
https://www.pergukafakuantan.com/2021/11/logo-rasmi-kafa.html
https://www.pergukafakuantan.com/
https://www.pergukafakuantan.com/
https://www.pergukafakuantan.com/2021/11/logo-rasmi-kafa.html
true
750727900485308402
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Baca lagi... Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU TAG ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Ahad Isnin Selasa Rabu Khamis Jumaat Sabtu Ahd Isn Sel Rab Kha Jum Sab Januari Februari Mac April Mei Jun Julai Agos September October November Disember Jan Feb Mac Apr Mei Jun Jul Ags Sep Okt Nov Dis just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content :